vineri, 3 ianuarie 2014

ROMA - BISERICA SANTA MARIA "SCALA COELI" XXXX



Biserica Santa Maria "Scala coeli" este una dintre cele trei biserici de pe domeniul “Abației celor trei Fântâni”, biserica care a dat la iveală cele mai vechi materiale și cele mai adânci legende creștine. 
Conform unei tradiții din secolul al 5-lea, la Aquae Salviae (pe Via Laurentina de astăzi),  a fost decapitat Apostolul Pavel. Conform legendei, capul Sfântului Pavel ar fi sărit de trei ori pe teren, și din fiecare loc pe care l-a atins a țâșnit miraculos câte un izvor; fapt ce a dat locului numele de "Trei Fântâni". Au fost găsite urme ale unei clădiri sacre ce par a fi datat din sec.al 5-lea, construită, după cum se bănuiește, în memoria Sfântului Pavel.
A fost construită o biserică, în care se  pot vedea amenajate cele trei izvoare. Intr-o capelă laterală, o pictura murală modernă mare, amintește de acea minune. In cripta bisericii se presupune că a fost întemnițat Pavel. Această biserică nu este parte a mănăstirii cisterciene din aceeași incintă.
Legenda spune că în același loc, mulțime soldați trecuți la creștinism din marele anturaj al tribunului creștinat, Zenon, au suferit martirajul în timpul persecuției împăratului Diocletianus, în jurul anului 298. Zenon a devenit un sfânt al creștinilor, în amintirea căruia s-au ridicat multe locașuri de cult.
Masacrul Sfântului Zenon și al tovarășilor lui convertiți a fost comandat, de Diocletianus și Maximianus, la 9 iulie 298. Acel masacru petrecut la Trei Fântâni”, s-a adăugat martiriului Sfântului Apostol Pavel, petrecut cu două secole mai înainte. Cei doi împărați, care au domnit concomitent asupra Imperiului Roman, au dorit să extermine creștinismul din armatele lor. Au triat din toate legiunile soldații acuzați de a fi creștini, sau care refuzau să renege pe Iisus Hristos. S-au găsit 10.203 de militari de acest fel, în frunte cu tribunul  lor Zenon. Ei au fost condamnați la muncă silnică pentru a construi băile grandioase concepute de Diocletianus, la Roma. Când au fost finalizate acele lucrări gigantice, din care s-au  păstrat vestigii monumentale în Roma, împăratul i-a dus în lanțuri, pe acei trădători ai spiritului Romei și posibili conspiratori împotriva ordinii publice, în valea de la Aquae Salviae. Acolo a dispus masacrarea tuturor. Acea sacrificare oribilă a stimulat în plus evlavia credincioșilor creștini din Roma. Rămășițele prețioase au fost adunate mai târziu în preajma uneia dintre fântâni. Acea fântână a fost numită, ca și în prezent, Picătura care curge continuu. Pe acel loc s-a construit o biserică, dedicată Fecioarei Maria (Santa Maria Scala Coeli). Căzut în ruină, cu timpul, locașul a fost restaurat în sec. al 16-lea.
Biserica Santa Maria "Scala coeli"
Partea superioară a bisericii este octogonală și terminată cu o cupolă. Arhitectul Vignola a făcut desenele noului lăcaș, în 1583, din ordinul cardinalul Alexandru Farnese, pe atunci abate comanditar la vechea parohie. In absida capelei dedicată Sfântului Bernard, se află un mozaic realizat de florentinul Francisc Zucca, care este considerat ca fiind primul stil modern. Biserica a luat numele de  Scara Cerului  (Santa Maria Scala Coeli), ca urmare a unei viziuni a Sfântului Bernard. Intr-o zi în care a celebrat Liturghia pentru morți în Biserica veche construită în acest loc, a căzut în extaz și a văzut o scară în creștere de la pământ la cer, scară pe care îngerii conduceau sufletele eliberate din purgatoriu după sacrificiul sfânt. Pictura din altar reprezintă viziunea sfântului. Un alt tablou al acestei biserici este Misterul Bunei Vestiri. Biserica are trei altare, primul dedicat Mariei, sub titlul Bunei Vestiri, în fața ușii, al doilea dedicat sfinților martiri, Zenon și însoțitorii săi, iar la dreapta, la intrarea al treia, capela dedicată Sfântului Bernard, decorată cu mozaicuri.
Sfântul Bernard a făcut celebră această biserică prin viziunea sa, dar biserica este una dintre cele mai vechi din lume, dedicată Mariei (Mama lui Iisus ), fiind ridicată în ultimii ani ai sec.al 3-lea . A comemorat masacrul Legiunii Sfântului Zenon și a tovarășilor săi.

In apropiere de un altar dedicat acum Sfântului Bernard, se găsesc cele douăsprezece trepte pe care se coboară în catacombele Sfântului Zenon și ale soldaților lui martiri. Un alt  altar dedicat Sfântului Zenon și Sfântului Pavel se află tot aici. Conform unei vechi tradiții, un tunel subteran făcea legătura din acest loc și conducea până la Bazilica Sfântul Paul (Pavel) din afara zidurilor . In ziua sărbătorii Sfântului Anastase, călugării de la Sfântul Paul, mergeau în procesiune la biserica sfântului titular. La rândul lor, călugării de la Saint Vincent și Saint Anastase mergeau pe aceeași cale la Saint Paul cu ocazia celei de pe a patra miercuri din Postul Mare, care era celebrată în bazilică. Astăzi, comunicarea subterană este distrusă și unii cercetători se îndoiesc că a existat vreodată . Dar ceea ce a rămas este temnița în care Apostolul Paul și-a petrecut ultimele clipe ale vieții sale înainte de executarea lui .
O inscriptie gravată pe perete amintește numele de Zenon și numărul de tovarășilor săi . Se poate citi pe ușa criptei: "aici requjescunt corpora s martyris  zenonis tribuni et sociorum militum decem milium ducentorum trium, adică  „Aici se află corpul tribunului martir Sfântul Zenon și zece mii doua sute trei dintre colegii lui soldați."
Această biserică nu face parte din abația cisterciană de astăzi. Biserica actuală, restaurată în 1825, a fost construită în 1583 de către Giacomo Della Porta pe un plan octogonal și cu o cupolă joasă. Locul este acoperit de trei lăcașuri distincte și de alte oratorii, dar mai acoperit este de legende.


joi, 2 ianuarie 2014

ROMA - ABAȚIA CELOR TREI FÂNTÂNI XXXX



Abația celor Trei Fântâni (în italiană Abbazia delle Tre Fontane), este situată în sudul Romei la marginea cartierului modern EUR, cartier început de Benito Mussolini pe domeniul care se numea în antichitate  ad Aquas Salvias” și unde, după tradiție, a fost tăiat capul Sfântului Paul (Pavel). Abația, în sine, datează din secolul al șaptelea, deși sub unul din locașurile de aici, sub biserica Santa Maria "Scala Coeli" s-au dat la iveală vestigii mai vechi cu cinci secole. Din administrarea călugărilor greci, domeniul a trecut în mâinile benedictinilor clunisieni (ordin provenit de la manăstirea Cluny din Franța), pentru a ajunge în administrarea călugărilor din ordinul religios Cistercian începând cu sec. al 12-lea. Ea găzduiește și astăzi o comunitate de călugări cistercieni.
                                             Poarta de intrare pe domeniul "Celor trei Fântâni" 
                                                    - numită și "Arcul lui Carol cel Mare"
Inainte de era creștină romanii veneau la Aquae Salviae să caute vindecare în apele din această vale. In epoca creștină, în evul mediu, abația a devenit loc de pelerinaj. S-au construit numeroase oratorii. Unul dintre ele, care este încă decorat cu resturi de pictură murală din sec.al 9-lea, servește astăzi drept pridvor de intrare pe domeniu. Domeniul, întins într-un peisaj de coline înverzite și parfumate de eucalipți, cuprinde o abație de monahi cistercieni trappiști, un stabiliment al „Micilor surori ale lui Iisus” și trei biserici arhaice: Biserica Santa Maria “Scala Coeli”, Biserica Santi Vincentio e Anastasio și Biserica San Paolo alle Tre Fontane. Abația nu este un obiectiv fregventat de turiștii profani, dar este un loc din Roma cu un trecut încărcat de adevăruri și legende religioase. In ciuda apropierii sale de oraș, domeniul oferă o atmosferă foarte liniștită. Loc, simplu și frumos, care are o istorie relogioasă și legendară foarte bogată.


miercuri, 27 noiembrie 2013

ROMA - STATUIA LUI MOISE DE MICHELANGELO XXXX



Capodopera sculpturală intitulată Moise a făcut parte dintr-un proiect neterminat de Michelangelo pentru Bazilica Sfântul Petru din Roma, lucrare amplă ce trebuia să reprezinte monumentul funerar al papei Iulius al II-lea (1503-1513). In cele din urmă proiectul inițial a devenit un cenotaf incomplet, în Bazilica Sfântul Petru în Lanțuri (San Pietro in Vincoli). La această operă, maestrul a lucrat ocazional timp de patruzeci de ani.

Papa Iulius al II-lea a comandat monumentul pentru a fi plasat în centrul noii basilici Sfântul Petru, cea proiectată de Bramante. Monumentul trebuia să domine centrul basilicii, urmând a fi amplasat pe locul actualului altar central și al Baldachinului realizat, mai târziu de Bernini. Proiectul inițial, prezentat de Michelangelo, în 1505, urma să aibă trei etaje și patruzeci de statui. Monumentul a fost revizuit de mai multe ori, după moartea Papei, moarte care a survenit în în 1513. Până în 1545, s-a renunțat treptat la treizeci de statui din proiectul inițial, iar proiectul a fost redus la numai două etaje, cele vizibile și astăzi . Unele dintre statui au fost lucrate de maestru ( Moise, Sclavii, Lea și Rahela, una dintre fetele lui Laban ), iar altele au fost lucrate de asistenți și de elevi ai săi.

Acest proiect al lui Michelangelo a fost întrerupt de o serie de alte mari proiecte și capodopere la care a trebuit să lucreze, cum ar fi frescele din Capela Sixtină, fațada de la Basilica San Lorenzo din Florența și mormintele Medici, care au rămas și ele parțial neterminate, la Florența.
Contractul inițial dintre Michelangelo și papa Iulius al II-lea s-a incheiat în anul 1504, dar inaugurarea monumentului, diminuat de papii urmași, a avut loc în anul 1545, în biserica Sfântul Petru în Lanțuri, din Roma. De altfel, papa Iulius al II-lea nu odihnește sub monumentul său valoros, ci în Basilica Sfântul Petru, în capelele Sfântul Sacrament, alături de unchiul său, Sixtus al IV-lea.

Evoluția lucrării și a comenzilor privind această impresionantă operă a fost lungă și nedreaptă :
• 1504 - Contractul inițial între Michelangelo și Iulius al II-lea .
• 1505 - Mormântul trebuia să fie magnific cu de trei etaje și cu patruzeci de personaje (Sclavi la nivelul de jos al "lumii pământești" ; Moïse prevăzut în colțul din dreapta la al doilea etaj reprezentând " lumea cerească") . Toate statuile monumentului funerar trebuiau executate din bronz și din marmură de Carrara, Michelangelo s-a angajat personal în alegerea marmurii din carieră.
• 1513 ( 06 mai ) – S-a încheiat un contract nou cu papa Leon al X-lea, mai puțin costisitor.  Mormântul devenea parietal (rezemat de un perete) și a fost restructurat pe de-a întregul. I s-au păstrat numai trei etaje și statule lui Moïse, a doi sclavi și alte douăsprezece statui proeminente.
• 1516 ( 08 iulie ) – S-au emis o nouă Convenție care prevedea iarăși anulări, în principal îndepărtarea ultimului etaj.
• 1523 - Sub Papa Adrian al VI-lea, în proces cu familia Della Rovere, familia papei Iulius al II-lea, a rezultat un nou proiect ce prevedea din nou reducerea dimensiunii și numărului de statui (jumătate de duzină )
Biserica San Pietro in Vincoli - fațadă
.• 1532 - Sub pontificatul papei Clement al VII-lea, se aduc alte modificări în defavoarea proiectului inițial. S-au eliminat șase statui realizate de Michelangelo însuși și alte statui realizate de alți artiști. S-a ales amplasarea monumentului la biserica Sfântul Petru în Lanțuri unde Iulius al II-lea fusese cardinal.
• 1536 - Primul contract de sub pontificatul papei Paul al III-lea . S-au reamplasat statuile lui  Moise, Lea și Rahela. In partea de jos Sclavii au dispărut din proiect . La nivelul superior s-a inclus un sarcofag gol, iar corpul lui Iulius al II-lea a fost transferat la marea basilică Sfântul Petru, în capela de Sfântul Sacrament, alături de unchiul său, papa Sixtus IV.
• 1542 (20 august) - Anularea tuturor obligațiilor anterioare ale lui Michelangelo și s-au operat modificări ale proiectului, în care nu ar mai fi trebuit să mai prevadă pe Moise. Monumentul s-a completat de către alți sculptori, elevi ai maestrului.
• 1545 - Inaugurarea după patruzeci de ani de la elaborarea primului proiect la biserica Sfântul Petru în Lanțuri.
Biserica se găsește într-o poziție retrasă față de marea circulație și deține într-un spațiu mai adânc față de altar, niște lanțuri de fier ruginit, cu zale prelungi, lanțuri despre care se spune că au servit la înlănțuirea Sfântului Petru în închisoarea Mamertina. Nu există decât tradiție populară, nici o mărturie scrisă.
Vizitatorii care vin în număr mare la această biserică o fac pentru a admira monumentul lui Michelangelo, cu mult mai puțin de a se opri și a remarca „lanțurile”.
Sculpturile  Sclav înlănțuit și Sclav murind (prevăzute pentru mausoleul papei Iulius al II-lea, se află în prezent la Muzeul Luvru din Paris
Michelangelo Buonarroti a murit la Roma la 18 februarie 1564, la vârsta de 89 de ani. Conform dorinței artistului, corpul său a fost dus la Florența, unde a fost depus într-o criptă a bisericii Santa Croce.
Capul lui Moise a fost prevăzut de maestru cu două coarne mici, fapt ce provoacă întrebări privitorilor. Ele au fost create de maestru din cauza unei greșeli de traducere veche a Bibliei, care ulterior a fost corectată.  In Exod, după ce Moise ar fi primit a doua oară tablele cu cele 10 porunci, faţa sa ar fi devenit strălucitoare. Cuvântul ebraic „strălucitor” poate însemna şi „a avea coarne”, de aici rezultând eroarea de traducere din secolul al 4-lea. Şi iată cum a ajuns marele profet Moise să semene cu diavolul.
Biserica San Pietro in Vincoli - interior
Indreapta se întrezărește monumentul

Mai există o altă explicaţie, şi anume aceea că în Europa medievală, pe timpul lui Michelangelo, exista un puternic curent de anti-semitism; multor artişti creştini din Europa li se cerea (în special de către Vatican) ca evreii din Vechiul Testament să fie reprezentaţi cu…coarne (pentru a părea vânduţi diavolului)! Aşadar, nu ar fi nimic mistic în acele coarne, ci doar politic.
Dar se poate găsi și o semnificaţie ascunsă. Intr-o tradiţie ocultă, puţin cunoscută. Se spune că unul din descendenţii lui Cain (“fiul lui Lucifer”) ar fi fost Asmodeus, pe care cavalerii templieri l-au reprezentat într-o statuie la intrarea castelului Rennesle din Franţa. In unele tradiţii se spune că Asmodeus a fost cel chemat de Moise, şi nu Dumnezeu. Deşi Asmodeus e reprezentat sub un chip diavolicesc, totuşi numele de Asmodeus spune altceva: “Ashma” = “Stăpân”,  “Desus” = “Zeu/Dumnezeu”). Astfel, prin cele trei variante explicative se poate judeca altfel statuia lui Moise cu cornițe a lui Michelangelo.